tisdag 28 juni 2011

Äta... vad?

Att läsa Äta djur av Jonathan Safran Foer är inte direkt någon nöjesläsning. Jag var såklart införstådd med detta faktum men jag insåg inte hur berörd jag faktiskt skulle bli.

I samband med att Jonathan Safran Foer, tidigare inkonsekvent vegetarian, skulle bli pappa började han fundera kring vad det är för något vi stoppar i oss. Han ville veta vad för mat han skulle ge sin son och beslöt sig sålunda för att gå till botten med hur animaliska produkter framställs. Genom att ta reda på fakta, besöka slakterier och djuruppfödare, intervjua djurrättsaktivister, slaktare, lantbrukare och filosofer grundar han sina åsikter och sitt beslut att bli renodlad vegetarian. Safran Foer för resonemang kring det moraliska, etiska och sociala med att äta kött och diskuterar även köttindustrins miljömässiga och ekonomiska konsekvenser.

Även om det inte är munter läsning så känns Äta djur som angelägen läsning. Förvisso är det amerikanska förhållande som beskrivs och redogörs för, och dessa är ohyggligt mycket värre än de svenska, men jag tycker inte att man för den sakens skull ska fjärma sig från dess innehåll. För mig, som redan är "semi-vegetarian" (äter fisk) och som inte tyckt jag bör ha dåligt samvete eller fundera mer kring vad jag stoppar i mig, blev det ändå en tankeställare. Jag tycker alla borde läsa boken.

Här kan man läsa mer om Äta djur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar